Olemme leijonia! – Näin Jeppis FBC:n logo syntyi
Julkaistu: 09.06.2020 00.00

Olemme leijonia! – Näin Jeppis FBC:n logo syntyi

Logon suunnittelussa tärkeimpiä lähtökohtia on kohteen tarinan ja identiteetin tiedostaminen tai löytäminen. Sen pohjalta on helpompi visualisoida se mitä olemme ja vahvistaa sitä. Usein logo kietoutuu nimen ympärille ja antaa sille kasvot. Nimi taas saattaa olla mitä vain, keksittyä tai jostakin läheltä lainattua.

Urheilumaailmassa tunnukset tai logoelementit ovat olleet perinteisesti isossa roolissa tunnistettavuutta ja identiteettiä. Yhdessä värien kanssa ne muodostavat huomattavan osan seuran, joukkueen ja kannattajien näkyvyyttä ja yhteenkuuluvuutta, joka näkyy ja kuuluu kentällä, katsomoissa ja katukuvassa.

Logon tärkeys ja merkitys konkretisoitui käydessäni keväällä Pohjois-Amerikassa, jossa kaikki on tunnetusti isoa. Joukkueilla on useita, monenlaisia asusteita ja fanitavaraa pursuavia omia kauppoja ja myyntipisteitä eri puolilla kaupunkia eri yhteyksissä. Pelkästään yhden joukkueen lippalakkimallistolle löytyi useita liikkeitä.

Sain reilu vuosi sitten pyynnön lähteä suunnittelemaan Jeppis FBC:lle uutta logoa. Asetin tavoitteekseni löytää se jokin tunnistettava elementti, jolla on tarina ja yhteys. Jeppikseltä sellainen visuaalinen elementti on puuttunut. Itsekin eri aikoina joukkueessa pelanneena ja valmentaneena, tunsin asian tärkeäksi ja halusin löytää jotain, joka täyttäisi tuon aukon.

Asko Lammisen kanssa, joka hallituksen puolelta teki tilauksen logon suunnittelusta ja on itsekin ollut luomassa brändejä yritysmaailmassa, mietimme logoasiaa eri nimivaihtoehtojen kautta, josko sieltä kautta aukeaisi tarinaa helpommin, mutta nimen vaihtamista emme nähneet ratkaisuksi. Jeppiksen kylkeen tarvittiin myös kuitenkin jotain muuta kuin kello ja sydän, jotka on jo moneen kertaan käytettyjä kaupungin symbooleja ja toimivia sellaisenaan, mutta eivät oikein viesti joukkueurheilun sisältämää voimavaraa taistelevaa asennetta ja vastustajaa horjuttavaa luonnetta.

Kaupungin vaakunassa, vartiotornissa lymyillyt taisteluhenkeä uhkuva leijona piirtyi alitajuntaan keväällä 2020. Tuntui heti, että siinä se on. Meillä siis on leijona vaakunassa! Miten tuo vaakunamaailmassa varsin vaikuttava ja erottuva luomus on jäänytkään aiemmin hyödyntämättä ja niin vähälle huomiolle. Se vain täytyisi tuoda tähän päivään ja istuttaa seuran maskotiksi. Identiteetti on valmis. Meillä se on ollut vaakunassa jo satoja vuosia.

Piirsin muutamia leijonia eri kulmista ja koitin löytää vertailemalla uuden, erilaisen vinkkelin, jota ei heti tulisi vastaan. Googlettamalla selvisi että näitähän riittää maailmalla monenlaisia. Salibandyseuran logona leijonaa ei kuitenkaan montaa tullut vastaan. Lieneekö Suomessa yhtäkään. SPV:lle tein muutamia vuosia sitten pantterin katsomaan tiukasti edestä päin. Se oli heidän valintansa logoksi, josta heidät tunnistetaan.

Kulma, jossa pois päin katsojasta liikkuva leijona, pysähtyy, heilauttaa harjaansa ja katsoo merkitsevästi ja vihaisesti taakseen sai hien pintaan. Siinä se on. Tuo aistikas, vaikuttava ele ja katse riittää kertomaan kaiken.

Oli etuoikeus päästä luomaan kotikaupungin, itsellekin tärkeälle seuralle ja rakkaalle lajille logo. Määrätietoisen seuran kehittämisen, miesten joukkueen nousemisen takaisin kakkosdivisioonaan ja juniorimäärien jo usean vuosien kasvun jatkeeksi olemme löytäneet itsemme. Olemme leijonia!

Mika Tervaskangas

Instagram @therwiz

Facebook Therwiz Design


Seuran uusimmat